Kinas J-20 ett hot men räcker det?
Kinas militära muskler fortsätter att växa. Kina hade efter andra världskriget och det kinesiska inbördeskrigets slut ingen egen vapenindustrin att tala om. Det nya kommunistiska Kina kom att under åren få enorm stor hjälp av Sovjetunionen att bygga upp en egen vapenindustri från grunden.
Kinas flygvapnet har de senaste åren moderniserats och växt i styrka. Kina har femte generationens stridsflygplan i form av Chengdu J-20 i tjänst sedan 2017. Foto N509FZOm vi tittar närmare på stridsflygplan så ser vi tydligt spåren i utvecklingen. Mao Zedong utropade Folkrepubliken Kina den 1 oktober 1949 på Himmelska fridens torg i Peking. Folkrepubliken Kina kom att licenstillverka mängder av sovjetiska flygplan samtidigt som Kina fick hjälp att bygga fabriker. Snart började modifierade kinesiska stridsflygplan att komma. De hade utvecklats med sovjetiska flygplan som grund. Samarbetet bröts på 1960-talet och de hade till och med ett kortare krig med varandra 1969. Många talar om hur USA och CIA stödde den afghanska gerillan i Afghanistan i kriget mot den sovjetiska ockupationen 1979–1989 men glömmer att även Kina aktivt stöttade den afghanska gerillan. Trots detta började relationen mellan Kina och Sovjetunionen att tina upp. Men sedan kom järnridåns fall.
Multirollflygplan Chengdu J-10 flög för första gången 1998. Det har använts av Pakistan i strid. Dock inte luftstrid utan i flyganfall mot pakistanska separatisters baser i Iran. Foto: Tyg728Suchoj Su-27 en viktig grund
Efter Sovjetunionens kollaps 1991 började ett militärt samarbete mellan Ryssland och Kina, som dock hade mycket mer egen utveckling och produktion att falla tillbaka på. Kina har en militär flygindustri som faktiskt står på egna ben men fortfarande inom vissa projekt hämtas ”inspiration” från andra, där Ryssland utgör en viktig leverantör och att man samtidigt drabbas av Kinas Reverse engineering. Enligt vissa källor så är den kinesiska produktionen av Shenyang J-11B, som är en kinesisk Su-27, och Shenyang J-15, som bygger delvis på Su-27 och Su-33, inte helt korrekta licensproduktioner men Kina har fått beställa Sukhoj Su-35S från Ryssland, antal 24. Både av J-11 och J-15 har Kina skaffat många av, 245 respektive 280 i tjänst 2024. Dock Kina satsar starkt på sina inhemska stridsflygplan J-10 och J-20.
Multirollflygplan Chengdu J-10 har nu producerats i stort antal och exportorders har kommit. Detta Kinas egen design som inte har någon rysk / sovjetisk förlaga. Foto: mil.ruKinas senaste tillskott
Chengdu J-10 är ett kinesiskt multirollflygplan som flög för första gången 1998. I produktion sedan 2002 och över 600 flygplan sägs ha byggts. Elaka tungor hävdar att mycket inspiration och design kommer från det nedlagda israeliska stridsflygplansprojektet IAI Lavi. Fjärde generationens stridsflygplan där Pakistan är en exportkund, en annan verkar Egypten vara. Det kom nyligen besked att Egypten har beställt planet. Nästa generation, den femte, är det kinesiska stealthplanet Chengdu J-20, som flög för första gången 2011. I dagsläget verkar Kina ha byggt fler än 300 plan. Även flygtillverkaren Shenyang har utvecklat ett stealthstridsflygplan J-35, även kallat Shenyang FC-31. Flygplanet har ännu inte satts i produktion. Detta stridsflygplan är ett steg värre och flög för första gången 2012 men designen har justerats. I vilket fall tittar vi på Chengdu J-20 som Kina har ett stort antal i tjänst, har Kinas grannar något liknade i tjänst?
Kinas stolthet Chengdu J-20. Här syns det interna vapenutrymmet. Då stridsflygplanet inte har testats skarpt så går åsikterna isär om hur planet skulle fungera i en duell situation mot det amerikanska F-35 Lightning II. Vissa anser att Kinas variant inte håller måttet medan andra tror det motsatta. Foto: emperornieJapan – Ja, F-35 Lightning II, total order 42 flygplan.
Sydkorea – Ja, F-35 Lightning II, total order 59 flygplan.
Vietnam – Nej
Taiwan - Nej
Indien – Nej
Alla länder förutom Vietnam har etablerat en egen flygindustri som utvecklar stridsflygplan. Men ingen av dem kommer nog leverera femte generationens stridsflygplan än på några år och sedan tar det några år innan alla stridsflygplan har levererats och tagits i tjänst. Kina har just nu ett enormt överläge sett till moderna stridsflygplan, J-20, som har varit i tjänst sedan 2018 och produktionen pågår fortfarande.
Både Japans flygvapen och Sydkoreas flygvapen har F-35 Lightning II i tjänst. Detta amerikanska femte generations stridsflygplan har även köpts av Danmark, Norge och Finland. Foto Sydkoreas försvarFör Japan och Sydkorea som har väldigt täta band till USA finns möjligheter att anskaffa mer F-35 men de är inte de enda “kunderna” som vill ha F-35. Dock de har inhemska projekt på gång. Däremot för de andra tre är det lite kinkiga, USA levererar vapen till Taiwan men förhandlingen om en affär angående F-35 ledde aldrig till något. Taiwan fick satsa på F-16V Viper istället. Just nu över 130 F-16 i tjänst och fler på gång. Vietnam är liten spelare sett till flygstyrkor, deras modernaste är Suchoj Su-30 och antal är 35 maskiner. Sedan har de i mindre antal antal Suchoj Su-27 (11) och Suchoj Su-22 (33).
Taiwans egenutvecklade AIDC F-CK-1 Ching-kuo. Stridsflygplanet byggdes under från 1990 till 2000 och totalt byggdes 137 plan. Detta projekt startade för USA vägrade sälja F-16 och F-20 till Taiwan men senare släpptes F-16 så Taiwan minskade sin beställning av F-CK-1. Ursprungligen var det tänkt 256 flygplan. Foto: 玄史生Sydkorea är på gång
Indiens viktigaste vapenleverantör har Ryssland varit. Indien var ett tag delaktig i Rysslands femte generationens stridsflygplan Su-57 men drog sig ur. Indien har egentligen i nuläget inget motdrag, deras inhemska projekt HAL AMCA där finns ingen prototyp färdig som är redo för sin första flygning. Dock de har nyligen gjort stora vapenaffärer med Sydkorea och där finns en prototyp, KAI KF-21 Boramae, vars första flygning var 19 juli 2022.
Sydkoreas framtid KAI KF-21 Boramae som premiärflög 2022 och leveranser beräknas påbörjas 2028. Foto: Sydkoreas Försvar /Wikipedia CommonsPakistan sägs vara väldigt intresserade av J-20. Så om det blir en affär mellan Kina och Pakistan kommer nog Indien agera snabbare. Det senaste stridsflygplanet som Indien har köpt är Dassault Rafale, en beställning på 36 flygplan och indiska flottan verkar beställa ytterligare Rafale för Indiens hangarfartyg. Det stridsflygplan Indien har flest av i antal är Suchoi Su-30MKI, 260 plan i tjänst.
Det franska Dassault Rafale som Indien har tagit i tjänst, är samma generation som det nya JAS, alltså 4.5 generationen stridsflygplan. Foto: Dylan Agbagni (CC0)Tittar vi på kriget mellan Ryssland och Ukraina, så i februari 2022 när kriget blev fullskaligt hjälpte det inte Ryssland att deras flygvapen var minst tio gånger så starkt som Ukrainas och hade generellt sett moderna stridsflygplan. De lyckades inte skapa luftherravälde, och en viktig anledning till detta var det ukrainska luftvärnet. Detta har sedan dess bara blivit bättre och mer utbyggt. Jag skrivit om detta mer utförligt i boken: "Om kriget kommer. Hot, beredskap och försvar" (Stockholm 2023).
Kina har ett övertag verkar det som
Vi vet inte hur väl Kinas flygvapen skulle stå sig på modernt flygfält och hur bra de kinesiska stridsflygplanen är. Pakistan har använt det kinesiska Chengdu J-10 i flygräd mot separatistbaser inne i Iran. I vilket fall den enda nation som har ett flygvapen som kan mäta sig med Kinas är USA om vi ser till antal stridsflygplan och femte generationens stridsflygplan.
Just nu har Kina som det ser ut ett tekniskt övertag mot sina grannar, främst Indien, Vietnam och Taiwan, med sina Chengdu J-20 och deras Chengdu J-10 som är i nivå med Dassault Rafale och F-16V Viper. Japan och Sydkorea har tillgång till F-35 och olika versioner av F-15 Eagle.
Både Sydkorea och Japan har det amerikanska stridsflygplanet F-15 Eagle, Japan främst som jakt medan Sydkorea främst som tung attack. Foto: Angelique Perez, U.S. Air ForceSedan har det tillkommit ytterligare en dimension i luftkriget och det är drönare. Gulfkriget 1991 var det första drönarkriget, även om drönare faktiskt användes redan under Yom Kippurkriget 1973. Allt fler länder skaffar sig dessutom förmågan att genomföra vapeninsatser med drönare och drönare håller även på att förändra viljan att använda vapen som maktmedel. Du behöver inte längre riskera att förlora piloter eller för den delen soldater ifall du vill genomföra ett luftanfall.
Det är en spänd situation
Denna tekniska utveckling och vad sker i Sydkinesiska havet, Kinas växande hot mot Taiwan, USA:s vilja att aktivt stödja Taiwan, Nordkoreas inblandning i Ukrainakriget kan orsaka en tändande gnista. Det finns hetsporrar i alla krigsmakter och en oförsiktig eller felaktig åtgärd kan få oanade konsekvenser.
Ett av Japans strävande under andra världskriget var att driva ut USA ut ur Asien och det misslyckades. Kina verkar idag vara besjälande av samma tanke. Japan av idag är allierade med USA medan Kina var allierade med USA under andra världskriget. Visserligen var det nationalisterna som styrde då och deras ättlingar sitter på ön Taiwan.
Vidare läsning:
Toshi Yoshihara & James R.Holmes: Red Star over the Pacific. China´s Rise and the Challenge to U.S. Maritime Strategy. (Annapolis, Maryland 2018)
Anders Frankson (red): "Om kriget kommer. Hot, beredskap och försvar" (Stockholm 2023)
Den dubbelhövdade örnen mot draken, läs mer här:
Kampen om Stilla havet
Mina böcker om krigshistoria finns listade här:
https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar