Stridsvagnar i Koreakriget – T-34 mot Chaffee och Pershing
Nordkoreanska armén hade ungefär 270 sovjetiska
T-34:or med 8,5 cm kanoner och ett mindre antal T-34/76 och lätta stormkanonvagnar
Su-76 när den inledde sin invasion av Sydkorea den 25 juni 1950.
När Koreakriget inleddes i juni 1950
hade varken Sydkorea eller USA särskilt många vapen på plats som kunde bekämpa
de nordkoreanska T-34/85, men efter tag kom allt fler vapen och de amerikanska
soldaterna kunde undersöka utslagna vagnar som på bilden. Foto: US Army
Den sydkoreanska armén däremot hade inte en enda stridsvagn. Dessutom hade Sydkorea inget bra pansarvärn, endast 37 mm kanoner och äldre Bazookas (med 6 cm kaliber). Det var inga vapen som kunde slå ut en T-34 frontalt. Någon amerikansk trupp fanns inte på plats; de sista soldaterna hade lämnat våren 1949. Så det var pansar mot infanteri.
En lätt M24 Chaffee från amerikanska 24. infanteridivisionen på väg fram till fronten. Denna stridsvagn var egentligen inte tänkt att ta sig an T-34/85, men det var den enda amerikanska stridsvagnstypen på plats inledningsvis. Foto: NARA
Bara lätta vagnar
De stridsvagnar USA hade tillgängliga att förstärka
med på kort varsel var lätta stridsvagnar av typen M24 Chaffee, som fanns i
Japan. Chaffee hade en 7,5 cm kanon L/39. Vi kan jämföra med tyskarna som standard
hade haft 7,5 cm L/48, alltså det var ingen bra kanon att bekämpa T-34:or med. Inga tyngre vagnar fanns bland de amerikanska
förbanden i Japan, eftersom man ansåg att tyngre vagnar skulle ha problem med
japanska vägar och broar.
Stridsvagn |
Vikt |
Eldrör |
T-34 / 85 |
32 ton |
8,5 cm L/54,6 |
M24 Chaffee |
18,4 ton |
7,5 cm L/39 |
M4A3E8 Sherman |
30,2 ton |
7,6 cm L/52 |
M26 Pershing |
41,9 ton |
9 cm L/53 |
Nordkoreansk supervagn
M24 Chaffee skickades över till krigets Korea, men de
första striderna med nordkoreanska T-34/85 i juli 1950 var mindre lyckade.
Dessutom hade nyare 9 cm Bazookas anlänt från USA, men det hjälpte inte heller.
Rykten började uppstå om att T-34/85 var en superstridsvagn. Men det blev inte
långvarigt då USA fixade logistiken.
Allt eftersom Koreakriget fortlöpte
kom USA att kunna sätta in allt fler M26 Pershing-stridsvagnar med 9 cm kanon i
kriget. Dessa vagnar hade inga problem med T-34/85, utan de kunde bekämpa dem
med god effekt. Foto: US Army
Man tager var man haver
USA letade med ljus och lykta efter pansarförband som
kunde skickas till Korea. I Japan aktiverades en pansarbataljon som fick
Sherman-stridsvagnar, medan det i USA fanns endast tre pansarbataljoner som var
redo för strid. Det har ju skett en avsevärd nedrustning efter 1945.
Alla tre skeppades från USA den 23 juli och anlände
till Pusan den 7 augusti. Man hittade även i ett förråd i Japan tre M26
Pershing-stridsvagnar som visserligen var i dåligt skick men ändå gjordes i
ordning och skeppades till Korea.
Amerikanska Douglas AD-4 Skyraiders anfaller markmål under Koreakriget. Detta försvårade för nordkoreanerna att förflytta sina förband under dagtid. Foto: US Navy
Bråttom till fronten
Pershingvagnarna bemannades med M24
Chaffee-besättningar, som snabbt fick skola om sig. Vagnarna fungerade inte
till etthundra procent, men skickades ändå till frontlinjen så snabbt det gick.
Resultatet blev att samtliga gick förlorade vid ett nordkoreanskt genombrott
bara några dagar senare.
Då fanns inga tyngre amerikanska vagnar kvar i Korea
efter denna förlust, men under augusti skulle nya vagnar anlända – både
från armén och marinkåren.
Två nordkoreanska T-34/85 som slagits
ut vid Naktong Bulge. Det är amerikanskt flyg som varit framme. Foto: US Army
Marinkåren löser problemen
Under första slaget vid Naktong Bulge i augusti 1950 kom
marinkåren att sätta in M26 Pershing i strid. Det hade inte varit enkelt att få
dit dem. Stridsvagnskompaniet var egentligen utbildat på Sherman, men fick M26
Pershing – och en dags träning med två skott!
För att göra än värre så hade de råkat ut för en
olycka under transporten till Korea. Lastrummet fylldes med 1,5 meter
saltvatten och skadade 14 stridsvagnar och ammunition. Lyckligtvis gick det att
snabbt reparera 12 av dem och kort därefter även de sista två.
Amerikanska M46 Patton från 6. pansarbataljonen med sina berömda Tigermålningar på vagnarna. USA kom totalt under 1950 efter krigsutbrottet, alltså under sex månader, att frakta 1 326 stridsvagnar till Korea. Av dessa var 200 av typ M46 Patton. Foto: US Army
Ännu mer pansar kommer
Under augusti anlände pansarbataljon efter
pansarbataljon. Det var M4 Sherman, M26 Pershing och en bataljon med M46
Patton. Så i slutet av augusti fanns cirka 400 amerikanska medeltunga
stridsvagnar i Korea på plats och fler var på väg. Nordkoreanska T-34/85-stridsvagnar levde nu
farligt.
M4 Sherman-vagnarna var i huvudsak M4A3(76)W HVSS,
även känd som M4A3E8. Det var Sherman med lång 7,6 cm kanon (L/52), bättre
fjädring och bättre pansarskydd. Både M26 och M46 hade däremot långa 9 cm
kanoner. Ryktet om T-34/85 som
superstridsvagn hade försvunnit så fort amerikanska medeltunga vagnar anlände
och sattes in i strid.
Centurion anlände också
Brittiska 8th King's Royal Irish Hussars anlände till
Pusan först i november 1950 utrustade med Centurion Mark III (som vi i Sverige
tog i tjänst som Stridsvagn 81). Även C-skvadronen i brittiska 7.
stridsvagnsregemente anlände, fast den var utrustad med Churchill Mark VIII.
Senare tillkom även Cromwell-vagnar.
Så Nordkorea hade ett kort fönster där deras stridsvagnar
kunde briljera men det stängdes snabbt. Kriget tog sedan en annan utveckling
när Kina i oktober 1950 blandade sig i.
Vidare läsning:
Artur Szulc: Koreakriget. (Lund 2019)
Max Hastings: The
Korean War – An Epic conflict 1950–1953. (New York 1987)
Steven J. Zaloga: M24
Chaffee Light Tank 1943–1985. (Oxford 2003)
Läs mer om pansar och Fulda Gap under kalla kriget:
Sovjetisk pansaroffensiv och försvaret av Fulda Gap
Här finns mer om de svenska pansarbrigaderna:
Arméns slägga i Skåne under kalla kriget
Mina böcker om krigshistoria finns listade här:
https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar