Tysklands sista triumf i Norgefälttåget 1940
Den 8 juni 1940 lyckades de tyska slagskeppen Scharnhorst
och Gneisenau under befäl av amiral Wilhelm Marschall sänka det
brittiska hangarfartyget HMS Glorious och hennes två eskorterande jagare
HMS Acasta och Ardent. Nästan 1 500 man följde med de brittiska
fartygen till havets botten och endast drygt 40 överlevde.
Tysklands slagskeppsgrupp under Norgefälttåget bestod av två slagskepp: Scharnhorst och Gneisenau. Det senare var amiral Marschalls flaggskepp. På bilden ses Scharnhorst fotograferad efter ombyggnationen 1939. Foto: okänd
Amiral Marschall, ubåtsess i första världskriget, hade
i sin stridsgrupp förutom sina två slagskepp även kryssaren Hipper och
fyra jagare. Den tyska marinstaben hade beordrat Marschall att beskjuta
allierade positioner vid Harstad och undvika större strider. Men hela tiden kom
rapporter om allierade örlogsfartyg i området, bland annat hangarfartygen HMS Ark
Royal och Glorious. Den tyska styrkan lyckades sänka ett antal
fartyg, bland annat en oljetanker och ett passagerarfartyg. Marschall gav order
till Hipper och jagarna att bege sig till Trondheim för att bunkra medan
slagskeppen skulle fortsätta att söka efter de brittiska hangarfartygen.
Det brittiska hangarfartyget HMS Glorious var en ombyggd slagskryssare från första världskriget. Hon var nästan 240 meter lång och hade plats för 48 flygplan. Foto: okänd
Nära ögat för norske kungen
På eftermiddagen den 8 juni upptäckte tyskarna HMS Glorious.
Vad tyska marinstaben inte visste var att de allierade hade beslutat att ge upp
kampen om Norge. Brittiska flottan genomförde en evakuering av trupperna från
norra Norge när de tyska slagskeppen lyckades upptäcka HMS Glorious och
hennes eskort. Hangarfartyget var överlastat med RAF:s Hurricaneplan och
Gladiatorplan, vilket gjorde det svårt för britterna att använda de egna planen
effektivt. Marschall beslutade att agera, men vad han inte visste var att han
med en hårsmån hade missat ett ännu viktigare mål: den brittiska kryssaren Devonshire,
där den norske kungen, kronprinsen och regeringen fanns ombord.
![]() |
Fartygschefen dödades
Första elden mot HMS Glorious avgavs på 24
kilometers avstånd. De brittiska jagarna försökte skapa en konstgjord rökridå
för att skymma henne, men detta hjälpte inte. Den första tyska granaten som
träffade orsakade brand ombord som startade på den främre hangarens övre däck.
Detta gjorde det omöjligt för HMS Glorious att starta sina torpedplan av
Swordfishtyp. Strax därefter träffades bryggan, där bland annat fartygschefen
dödades och styrkontrollen över fartyget förlorades. Hennes öde var beseglat av
precisionen i den tyska elden. De två brittiska jagarna gick till anfall mot
slagskeppen med sina torpeder och HMS Acasta lyckades skadeskjuta Scharnhorst.
Totallängden för fartygen i Scharnhorst-klassen var 235 meter och det kan jämföras med Bismarck-klassens 250 meter. Huvudartilleriet för Bismarck-klassen var åtta 38 cm kanoner, medan Scharnhorst-klassen hade nio 28,3 cm kanoner. På bilden Scharnhorst. Foto: Bundesarchiv, DVM 10 Bild-23-53-12 / CC-BY-SA 3.0
Scharnhorstklassen
Slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau var
systerfartyg. Båda fartygen togs i tjänst före krigsutbrottet i september 1939
och dess huvudbestyckning bestod av nio 28,3 cm kanoner fördelade på tre torn.
Den senare Bismarck-klassen fick åtta 38 cm kanoner. Scharnhorst
återvände till Norge 1942 och sänktes i strid med bland annat det brittiska
slagskeppet Duke of York den 26 december 1943. Endast 36 man av en
besättning på nästan 2 000 man räddades ur det iskalla vattnet. Gneisenau
fick efter sin genombrytning av Engelska kanalen från Brest under februari 1942
genomgå reparationer i Kiel. Brittiska Bomber Command lyckades skada fartyget
på natten mellan den 26 och 27 februari 1942, vilket ledde till att hon inte
kunde omgruppera till Norge som planerat. Gneisenau blev i stället av
med sina kanontorn, som användes som kustartilleri i Nederländerna och Norge.
Den planerade ombyggnaden av fartyget, med nya 38 cm kanoner, ställdes in 1943.
Det brittiska slagskeppet HMS Duke of York fotograferat 1942. Året därpå, 1943, var hon inblandad i den våldsamma sjöstrid som kom att bli Scharnhorsts sista. Huvudbestyckningen för HMS Duke of York var tio 36 cm kanoner. Foto Navy Photos
Degraderad för sänkningen av Glorious?
Båda brittiska jagarna gick under och endast två man
från HMS Ardent räddades av ett tyskt sjöflygplan. Scharnhorsts skador
tvingade dock amiral Wilhelm Marschall att återvända till Trondheim med
slagskeppen i stället för att söka efter fler brittiska fartyg, vilket kunde ha
orsakat stora förluster bland de långsamma brittiska transportfartygen i
området. Marschall fick inte Riddarkorset för insatsen, utan blev i stället
omplacerad som inspektör för utbildning – trots sänkningen av tre
brittiska örlogsfartyg, varav ett hangarfartyg. Han ansågs ha tagit för stora
risker, eftersom han hade haft order att undvika större strid. Marschall, som
under första världskriget hade fått Pour le Mérite som ubåtschef, var nog allt
annat än nöjd. Han måste ha sett det som en klar degradering. Han är faktiskt
den ende som med slagskepp sänkt ett hangarfartyg.
Amiral Wilhelm Marschall med Pour le Mérite om halsen inspekterar ett kustbatteri i Frankrike 1942. Här ses han i rollen som befälhavare för Marinegruppenkommando West, som han tog befälet över i september 1942. Foto: Bundesarchiv, Bild 101I-027-1479-08/Vennemann, Wolfgang / CC-BY-SA 3.0
Raeder gav igen
Är vi konspiratoriskt lagda kan vi nog se detta som en
möjlighet att för tyska marinens befälhavare Erich Raeder att straffa
Marschall. Detta då Marschall hade tidigare öppet kritiserat Raeder i samband
med det som hände pansarskeppet Admiral Graf Spee; pansarskeppet som
befann sig i Sydatlanten vid krigsutbrottet den 1 september 1939. Hon sänkte
handelsfartyg så britterna och fransmännen organiserade åtta grupper för att
jaga det tyska pansarskeppet. Till slut, den 13 december 1939 utanför Uruguays
kust, fick en brittisk kryssargrupp (bestående av en tung kryssare och två
lätta kryssare) stridskontakt med Admiral Graf Spee. Pansarkryssaren
fick över 70 träffar och nästan 100 man i besättningen stupade eller sårades.
Båda sidor avbröt striden. Fartygschefen beslöt att sänka sitt fartyg då det
inte fanns möjlighet till reparationer eller ammunitionspåfyllning.
Pansarskeppet var inte längre stridsdugligt och han tog dessutom livet av sig.
Raeder hyllade detta självmord, med Marschall tog tydligt avstånd från det.
Kustartilleri i Norge
Två av tre kanontorn på Gneisenau kom att bli
tunga kustartilleribatterier i Norge. Arbetet startade på sommaren 1942 och
batterierna var redo under sommaren 1943. Det ena batteriet fanns vid Trondheim
(Austrått fort) och det andra vid Bergen (Fjell fort). Räckvidden för 28 cm
kanonen med maximal drivladdning var nästan 41 kilometer och spränggranaten
vägde 315 kg. Det kan jämföras med att brittiska jagare som hade 12 cm kanoner
med 15 kilometers räckvidd och cirka 23 kg tunga granater. Båda kanontornen överlevde
andra världskriget och de användes sedan i norska försvaret fram till i slutet
av 1960-talet. I dag finns ett torn med 28 cm kanoner från Gneisenau
kvar vid batteriet utanför Trondheim.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar