måndag 13 januari 2025

Det röda stålet

Sovjetiska stridsvagnsbrigader 1941–1945

Operation Barbarossa inleddes 22 juni 1941, världshistoriens största fälttåg. Hitlers Tyskland mot Stalins Sovjetunionen. Inledningsvis gick det inte alls bara för Röda armén. De sovjetiska stridsvagnsförlusterna var väldigt tunga under krigets tre första månader, det sovjetiska pansarvapnet fick enorma förluster. Det var inte längre möjligt att upprätthålla stora mekaniserade kårer utan mindre förband behövdes.

Fotografiet med sovjetiska skyttesoldater med kulsprutepistoler uppsuttna på en medeltung T-34:stridsvagn är en bra illustration på den sovjetiska stridsvagnsbrigaden under andra världskriget. 

Den 23 augusti 1941 kom nya riktlinjer och nu var det självständiga stridsvagnsbrigader som skulle bli det viktigaste förbandet inom pansarvapnet. Större kår- och divisionsförband fick vänta för tillfället. Den nya brigaden skulle ha nästan 2000 i personal och 93 stridsvagnar. Ett fåtal brigader av denna typ hann att organiseras innan det var dags ännu justering nedåt, från den 13 september var det 61 stridsvagnar som gällde. Av dessa skulle 7 vara tunga KV-vagnar, 22 medeltunga T-34 och de övriga 32 lätta vagnar som till exempel BT, T-26 och T-60. Sedan i oktober kom ännu en förändring av antalet vagnar till 46 och personalstyrka sänktes till mindre än 1500. Antalet KV-vagnar ökade till 10 men T-34-orna minskade till 16 och andelen lätta vagnar T-60 till 20. Mot slutet av 1941 hade 70 stridsvagnsbrigader formerats. Det skedde justeringar och anpassningen med tanke på störningar i produktionen.

En salig blandning. Här se du stridsvagnsbrigadens tre sovjetiska vagnar. Den lätta T-60 stridsvagnen närmast kameran, i mitten av bilden den tunga KV-1. Och slutligen längst upp till höger T-34:an med sin 7,6 cm kanon. 

Enkel organisation stridsvagnsbrigad 10 mars 1942

Brigadstab

Två stridsvagnsbataljoner

En motoriserad skyttebataljon (407 man)

Ett luftvärnsbatteri

Underhållskolonn

Totalt tunga vapen: 10 KV-1 stridsvagnar, 20 T-34-stridsvagner, 20 T-60-stridsvagnar,  3 pansarbilar, 6 pansarvärnsgevär, 22 kulsprutor, 6 8,2 cm granatkastare, 3 luftvärnskulsprutor, 4 37 mm luftvärnskanoner

Notera: att Röda armén under kriget kom inte att ha bepansrade truppfordon. Enstaka lend-lease men där prioriterades spaningsförbanden.

Sovjetiska stridsvagnar december 1941

Namn

Kanon

Vikt (ton)

Motor (hk)

Hk / ton

T-60 lätt

20 mm

5,8

70

12

T-34 medel

7,6 cm L/42,5

26

500

19

KV-1 tung

7,6 cm L/42,5

47.5

500

11,6

Trots att brigadens antal vagnar var få så envisades Röda Armén med att ha tre eller fler vagnsmodeller i brigaden. Det försvårade brigadens taktiska uppträdande eftersom vagnarnas rörlighet och vikt varierade, olika typer av ammunition behövdes, reservdelar för flera vagnsmodeller. Problemen var många men bristen på T-34-or var en mycket viktig anledning till att denna blandning förekom. De lätta vagnarna användes som utfyllnad i brigaden. De tunga KV-vagnarnas fördel var deras utmärkta pansar som kunde orsaka tyskarna stora problem när de användes på rätt sätt men nackdelen var deras vikt, mer än 50% tyngre än T-34.

En utslagen T-34 sommaren 1943. Det speciella med denna version är att den kallades "Musse Pigg" av tyskarna. Notera den nya utformningen av tornluckor på tornet jämfört med fotografier ovan, som hade en enda stor lucka. "Musse Pigg" var en storhet i Tyskland, till och med det tyska flygarässet Adolf Galland hade en bild på  "Musse Pigg" på sitt jaktplan.

Det sovjetiska pansarvapnet utvecklades från att varit en självständig gren 1941till att bli en understödsfunktion till skyttedivisionernas strid hösten 1941. Visserligen var stridsvagnsbrigaderna utrustade som små minidivisioner och hade sitt eget infanteri och spaning men de var för svaga att ha eget frontansvar. Sedan hade de endast några få granatkastare för indirekt eld. Precis som artilleriet var blev pansarvapnet en del av skytteförbandens strid.

Åter större pansarförband

Det skulle dröja till våren 1942 innan Röda Armén åter började att formera större stridsvagnsförband än brigader och pansartrupperna började återta sin roll som självständig gren. Nya stridsvagnskårer såg dagens ljus. Inledningsvis var de få och byggdes upp kring två stridsvagnbrigader som senare ökade till tre stridsvagnsbrigader per kår. Antal stridsvagnar var inledningsvis 100, sedan växte till 168 för att sluta på 207. Det fanns stridsvagnsbrigader som var byggklossar i de nya stridsvagnskårerna och det fanns stridsvagnsbrigader som förblev självständiga.

Utslagna sovjetiska stridsvagnar vid Voronezj sommaren 1942. De större vagnarna är T-34:or medan de mindre är lätta T-60-stridsvagnar. Foto: Reddit

De tunga vagnarna KV togs bort från stridsvagnsbrigaden sommaren 1942, kvar var T-34:or och lätta vagnar som T-60 och T-70. De tunga stridsvagnarna kom att användas till att formera tunga stridsvagnsregementen med 21 vagnar. Dessa skulle understödja skyttedivisionerna i deras anfall med syfte att bryta de tyska försvarslinjerna.  Tanken var att högre chef hade stridsvagnskårer för avancemang på djupet medan tunga stridsvagnsregementen var för att understödja skyttedivisionens strid. Självständiga stridsvagnsbrigader sattes in där behoven fanns, främst för att stödja genombrottet. Något förenklat.

Bara T-34:or

Senare under kriget, från hösten 1943, kom stridsvagnsbrigader att enbart få T-34:or. En brigad kom att ha 65 vagnar där två vagnar tillhörde brigadhögkvarteret. Tre stridsvagnsbataljoner med vardera 21 vagnar ingick i brigaden. Stridsvagnsbataljonen hade två stridsvagnskompanier. Denna organisation behöll Röda armén ända fram till krigsslutet.

Enkel organisation stridsvagnsbrigad november 1943

Brigadstab

Tre stridsvagnsbataljoner

En motoriserad kulprutepistolbataljon (507 man)

Ett luftvärnskulsprutekompani

Underhållskolonn

Totalt tunga vapen: 65 T-34-stridsvagnar, 3 pansarbilar, 4 45 mm pansarvärnskanoner, 6 8,2 cm granatkastare, 18 pansarvärnsgevär, 22 kulsprutor, 9 luftvärnskulsprutor

En M3A1 Scout Car i sovjetisk tjänst. Bilden är från Wien 1945. Drygt 3 000 av dessa levererades från USA till Röda armén under andra världskriget. Foto: Wikipedia Commons

Sedan hade varje bataljon i brigaden spaningspluton som antingen hade amerikanska M3A1 Scout Cars eller brittiska Bren Carriers eller erövrade tyska halvbandvagnar. Brigaden kunde även tilldelas tre stycken amerikanska luftvärnsvagnar M17 Multiple Gun Motor Carriage bestyckade med 4 tunga 12,7 mm kulsprutor som luftvärn. Det tillverkades 1 000 av dessa och alla skeppades till Sovjetunionen 1943–1944.

På fotografiet en luftvärnskanonvagn M17 Multiple Gun Motor Carriage med 4 tunga 12,7 mm kulsprutor. USA skickade1 000 fordon till Röda armén under kriget. 

Krigsslutet 1945

Då har Röda armén 24 stridsvagnskårer och 13 mekaniserade kårer. Här ingick ett stort antal stridsvagnsbrigader, tre per stridsvagnskår och en per mekaniserad kår. Det blir en total på 85 stridsvagnsbrigader. Sedan fanns det ytterligare 61 självständiga brigader 1945.

Röda arméns nya standardvagn, den började tas i tjänst april 1944, T-34 / 85. Vagnen har ett tremannatorn med 8,5 cm kanon. Här i utkanten av Berlin i april 1945. 

Vidare läsning:

Steven Zaloga & L.S.Ness: Red Army Handbook 1939-1945. (Stroud 2003)

Niklas Zetterling & Anders Frankson: Kursk 1943, A Statistical Analysis. (London 2000)

Charles Sharp: Soviet Order of Battle World War II, volume II School of Battle. (West Chester 1995)

Anders Frankson: Achtung Panzer! Stalingrad och Charkov – Två slag som förändrade andra världskriget (Stockholm 2023)


Vill du läsa om tyska pansardivisionerna, titta in här:

Tysk pansardivision 1940 jämfört med 1944

Mina böcker om krigshistoria finns listade här:

https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html

Lästips om östfronten finns här:

https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/vidare-lasning-har-kommer-nagra-tips-om.html




torsdag 9 januari 2025

Luftstrid mellan Pakistan och Indien 2019

Vem sköt ner vem?

Ärkefienderna Indien och Pakistan har båda kärnvapen, stora flygvapen, ballistiska robotar och stridsvagnar i tusentals. Länderna har utkämpat tre storkrig med varandra, 1947, 1965 och 1971, samtidigt som det hela tiden har förekommit vapenskrammel och mindre skärmytslingar. Som den 27 februari 2019 då åtta indiska stridsflygplan blev involverad i luftstrid med stridsflygplan från Pakistan.

MiG-21 Bison är på väg att fasas ut från indiska flygvapnet. En trotjänare som kom att tjänstgöra längre än vad MiG-23 och MiG-27 som båda har helt fasats ut. Foto: aeroprints.com 

Den indiska styrkan bestod av fyra Suchoj Su-30, två Mirage 2000 och två MiG-21 där en av MiG-21:orna blev nedskjuten. Flygförare var flottiljchef Abhinandan Varthaman. Detta var alla överens om men i övrigt var man inte överens.

Flottiljchef Abhinandan Varthaman som blev nedskjuten den 27 februari 2019 på Pakistans sida av gränsen. Han lämnades senare över till Indien den 1 mars 2019. Foto: Ministry of Defence  (Indien)

Först, vilket pakistanskt plan sköt ner det indiska? Och sköt den indiska MiG-21:an ner en pakistanskt F-16? Indien hävdar att det var en pakistanskt F-16 som sköt ner flottiljchef Varthaman och att han i sin tur sköt ner en pakistanskt F-16 med hjälp av en av sina hjälmstyrda ryska jaktrobotar Vympel R-73. Pakistan förnekar att en F-16 har blivit nedskjuten. Sedan säger Pakistan att de sköt ner en Suchoj Su-30, medan Indien förnekar detta. De enda bilder på vrakdelar är den indiska MiG-21 samt en indisk helikopter MiL Mi-17 nedskjuten av den egna sidan.

Luftstrid mellan flygplan är inte längre som på Röde Baronens tid. Jaktrobotar som fungerar "beyond visual range", det vill säga utom synhåll, gör att flygförarna måste förlita sig på den egna och andras radar för att hitta målet. Men säger insatsreglerna att flygföraren måste först måste visuellt identifiera sitt mål innan eld får öppnas så har Pakistan inte någon större fördel med sina tyngre jaktrobotar AIM-120 AMRAAM med längre räckvidd än hjälmstyrda ryska jaktrobotar Vympel R-73.

Pakistan och Kina säger att det var en CAC/PAC JF-17 Thunder som sköt ner MiG-21:an den 27 februari 2019. Foto: Shimin Gu

Inga F-16 utan JF-17 Thunder

Pakistan i sin tur sa att det var en JF-17 Thunder som sköt ner MiG-21:an och att de hade inte förlorat någon F-16 eller något annat plan samt poängterar att några F-16 användes inte i luftstriden. Stridsflygplanet JF-17 Thunder är ett samarbetsprojekt mellan Kina och Pakistan. Viss produktion sker i Kina men slutmonteringen sker i Pakistan. Indien har sin version och Pakistan har sin.

Denna nedskjutning sker mitt under en gigantisk planerad indiskt vapenaffär. Indien planerade nämligen göra ett större inköp av nya stridsflygplan, 114 stycken. Och bland anbuden fanns bland annat USA med F-16, fast med beteckningen F-21. Pakistan tyckte inte alls om detta, då deras 75 F-16 i olika versioner är bland deras bästa stridsflygplan. Här fanns kritiska indiska röster, en visserligen uppgraderad indisk MiG-21 sköt ner en F-16, varför ska Indien lägga ner miljarder på att köpa F-16? Nu hävdade både Pakistan och USA att ingen F-16 sköts ner.

En av Pakistans F-16. På bilden är det en F-16BM som släpper två två stycken 907 kg tunga sprängbomber GBU-10 Paveway (laserstyrda). Foto:Asuspine

Sedan fanns ett anbud från Sverige angående Jas-39 Gripen där det fanns det också kritiska röster i Indien mot detta då Sverige hade sålt fyra avancerade luftövervakningsplan Saab 2000 Erieye till Pakistan. Indien anser att detta har avsevärt förbättrat Pakistans kapacitet för luftstrid.  Ytterligare en aspekt fast ur Pakistans synvinkel. Kina har tillsammans med Pakistan tagit fram stridsflygplanet JF-17 Thunder och vill säkra exportorder för flygplanet. Att planet testas i riktig stridssituation och segrar i luftduell är enbart positivt. Så från vissa kinesiska källor har det kommit stöd för Pakistans version att det var en flygförare med JF-17 Thunder som stod bakom nedskjutningen.

Pakistan har köpt avancerade luftövervakningsplan Saab 2000 Erieye från Sverige. Indien ser negativt på detta. Foto: Dmitriy Pichugin

Nu frös den indiska vapenaffären inne då Indien valde att satsa vidare på inhemsk produktion, stridsflygplanet HAL Tejas.  Och sedan i september 2024 kom ett beslut om att alla stridsflygplan som är i tjänst 2042 ska vara av inhemsk design. Indien skalar upp sin flygindustri, inte bara licensproduktion utan hela vägen från start till mål.

Indiens stolthet HAL Tejas. Stridsflygplan flög för första gången 2001 och de första planen inledde sin tjänstgöring 2015. En tyngre version Mark 2 håller på att utvecklas. Foto: Ministry of Defence  (Indien)

Pakistan och F-16 – en historia med olika turer

Pakistans köp av F-16 från USA har inte varit en enkel historia. Den började under Sovjets krig i Afghanistan. Då sovjetiska stridsflygplan bombade afghanska gerillans gömställen i Pakistan och pakistanska J-6:or (kinesiskt byggda MiG-19) inte kunde förhindra att det sovjetiska flyget kränkte Pakistans luftrum.

USA erbjöd Pakistan F-16, 40 plan levererades, och mellan åren 1986 till 1990 verkar de ha skjutit fyra sovjetiska Su-22 jaktbombare, ett attackplan Su-25 och ett sovjetisk transportplan.  Men Pakistans ambitioner med kärnvapen satte temporärt stopp för fler leveranser 1990. 28 F-16 som skulle till Pakistan skickades istället till flygplanslagret i öken(Boneyard) i Arizona. Pakistan såg nämligen också F-16 som en utmärkt vapenbärare för en atombomb.

Denna F-16BM från Pakistan är speciell då strax under cockpit är en indisk flagga ditmålad. Alltså den markerar en luftseger men rapporterna från Pakistans sida säger att inga F-16 var med i striden. Bilden tagen i juni 2022. Foto: Colin Cooke

Sedan inträffade 11 september 2001 och Pakistan kom åter att hamna i fokus för USA. Så 2006 levererades ytterligare 28 F-16 A och B samt 19 betydligt mer moderna F-16 C och D. Det har förlorats ett fåtal plan under åren, en olycka som sticker ut var ett vildsvin som sprang ut på landningsbanan vid start och noshjulet på planet kollapsade i kollisionen, vilket ledde att flygplanet brann upp. Dock Pakistan har satsat alltmer på JF-17 Thunder, där det existerar produktion i Pakistan och har fått fyra exportkunder, Azerbajdzjan, Nigeria, Myanmar och Irak. Ytterligare kanske kommer.

Vidare läsning om stridsflyg i Asien, finns här:

Femte generationens stridsflyg i Asien

Mina böcker om krigshistoria finns listade här:

https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html

tisdag 7 januari 2025

Den dubbelhövdade örnen mot draken

En liten jämförelse mellan Kina och Ryssland

Sovjetunionen producerade och utvecklade enormt mycket olika vapensystem under kalla kriget medan Kina fick stor hjälp av Sovjetunionen att bygga upp en egen vapenindustri från grunden. Folkrepubliken Kina utropades 1949. Den kinesiska krigsmakten bestod i huvudsak av lätt infanteri. Det fanns stora brister vad gäller artilleripjäser, pansarfordon, stridsflyg och motorfordon. Dessutom saknades en flotta. Kina hade ingen egen försvarsindustri tala om och det kinesiska infanteriet hade dussin olika kalibrar på sina gevär.

Precis som andra stormakter började folkrepubliken Kina att formera luftburna trupper och marininfanteri. På bilden kinesiska fallskärmsjägare 1955 med den sovjetiska kulsprutepistolen PPS-43 på bröstet. Förmodligen licensproduktion under namnet Type 54. Foto: Wikipedia Commons

Kina fick enormt stöd av Sovjetunionen

Kinas ledare insåg att den kinesiska krigsmakten behövde utvecklas. Kriget i Korea (1950–1953) hade visat att i det moderna kriget räckte inte en infanteriarmé till.  Kina vände sig till Sovjet för assistans. Sovjet kom att ha cirka 600 militära rådgivare och cirka 7 000 tekniska experter i Kina på 1950-talet som bistod Kina i utbyggnaden av armén, flygvapnet och flottan. Speciellt i de två sista då Folkrepubliken Kina hade nästan inga egna erfarenheter av dessa två vapenslag.

Kina hade ingen egen flygindustri att tala om. Hjälpen de fick från Sovjetunionen gjorde att landet kunde bygga upp en. Inledningsvis var reparationer och underhåll men snart övergick det till licensproduktion. Det var ett stort steg framåt, då man byggde moderna stridsflygplan i Kina. På bilden Shenyang J-5, en kinesisk version av den sovjetiska MiG-17. Kinestillverkade J-5 flög för första gången 1956. Premiär för kinesiskt byggt jetstridsflygplan. 

Det sovjetiska biståndet för industrialisering av det agrikulturella Kina var viktig. Sovjet bistod på 1950-talet med nästan 160 fabriker varav nästan 30 procent var försvarsrelaterade. Sovjet skapade grunden för Kinas moderna vapenindustri.

Höga kinesiska militärer besökte sovjetiska övningar 1954 och insåg då att vapensystemen som användes där var moderna än vad Kina fick köpa från Sovjet. Tydligen utnyttjade Sovjet Kinas köp av vapen att modernisera sin egen krigsmakt. Kina började vidareutveckla de sovjetiska vapensystemen som man hade fått licensproduktion för eftersom tydligen var Sovjet inte alltid villigt att sälja det senaste.

En erövrad sovjetisk stridsvagn T-62 visas upp i samband med kriget mellan Kina och Sovjetunionen 1969.  Kina kom inte att kopiera kanonen i vagnen, 11,5 cm slätborrad, utan istället kom Kina skaffa någon typ av licens på 10,5 cm L7 kanonen (alltså liknade stridsvagn 101) och ha för sina Typ-80 och Typ-88 stridsvagnar. 

Krig mellan Kina och Sovjetunionen

Under 1960-talet börjar relationen mellan Kina och Sovjetunionen att gnissla. 1969 är året då brytningen kommer med Sovjetunionen på allvar och regelrätta strider uppstår mellan sovjetiska och kinesiska styrkor i gränsområdena i norra Kina. Striderna har viss tyngd då det är första gången som sovjetiska armén använder den nya stridsvagnen T-62, den nya salvpjäsen BM-21 och den nya pansarterrängbilen BTR-60 PB i strid. Det var inte sovjetiska andraklassförband som sattes in utan förband med toppmodern utrustning. Kineserna lyckas erövra en ny T-62-stridsvagn som blev inspiration för den nya kinesiska stridsvagnen Typ-69. Denna gränskonflikt pågår på låg intensitet under sju månader 1969, från 2 mars till 11 september. Det blir vapenvila och återgång till status quo. Dock med undantaget att Sovjet ses numera som en fiende till Kina och inte som tidigare vän.

Kina tog stort intryck av Yom Kippur-kriget 1973 och skickade dit en delegation 1974 som besökte både Egypten och Syrien. Detta påverkade debatten i Kina om de militära styrkorna. Sedan Kinas krig med Vietnam 1979 avslöjande många av bristerna som fanns i Kinas krigsmakt. Det var tänkt som straffexpedition mot Vietnam för deras nya försvarsavtal med Sovjet 1978 och Vietnams invasion av Kambodja 1978. Fast det blev ett fiasko.

Här ser vi två stridsflygplan tillverkade av Kina. Den till vänster är Chengdu J-7, en licenstillverkad MiG-21 och modifierad för Kinas behov. Väldigt lyckad för Kina på exportmarknaden, mer än tio länder beställde från Kina. Det andra planet är jaktplanet Shenyang J-8, en slags kinesisk MiG-21 på steroider. Skapa ett större och kraftigare plan, detta är första versionen, men Kina förbättrade maskinen med inspiration av Phantom och MiG-23, se nästa bild.

Deng Xiaoping såg ljuset

Kinas nya ledare Deng Xiaoping 1978 visste att Kina behövde en stark ekonomi för utvecklas och utvecklades Kina starkt ekonomiskt skulle även krigsmakten dra nytta av detta.  Detta då statens ekonomiska resurser skulle bli större. Krigsmaktens andel av statsbudgeten 1979 var 17,4% och minskade till 8,8 % 1988. Detta frigjorde resurser att utveckla Kinas ekonomi som Deng Xiaoping strävade efter. Alltså på lång sikt mindre resurser till försvaret gav mer resurser till försvaret då Kinas underutvecklade ekonomi fick en boom. Notera att Kinas BNP 1979 var 263,7 miljarder dollar och 1988 var den 407,8 miljarder dollar. Och det bara fortsatte uppåt 1999 hade den vuxit till 1 094 miljarder dollar. Samtidigt som relationer med Sovjetunionen tinas upp.

Den förbättrade Shenyang J-8 II, som synes en nosparti likt MiG-23 och Phantom. Planen utvecklades under 1980-talet och sattes i produktion 1988. Inte speciellt många verkar ha byggts av Shenyang J-8, totalt drygt 400. Foto: US Defence. 

Irak var ingen vinnare

Kinas analys av inför Gulfkriget hösten 1990 var att den stridserfarna irakiska armén skulle få USA-koalitionen att köra fast och kriget skulle bli långdragigt. Sedan skulle flygstridskrafter ha mindre betydelse i kriget. Irak invaderade Kuwait i augusti 1990 och flygkriget mot Irak startade 17 januari 1991 och markkriget den 24 februari 1991 och var över redan 28 februari. Detta gjorde att högre kinesiska officerare insåg att något måste göras. Kina kunde inte leva kvar i tron att stora och många infanteriförband och manöverkrig skulle lösa alla problem. Sättet som USA och dess allierade genomförde kriget samt Iraks kollaps i Gulfkriget fick Kina att anse det har skett ett skifte i krigskonsten.

Det ryska multirollflygplaner Suchoj Su-30 SM. En utveckling av den klassiska Su-27:an. En exportsuccé, över tio länder har skaffat stridsflygplanet. Även Kina med syfte att göra ett tekniksprång på 1990-talet. Foto: Alex Beltyukov

Vilja räcker inte

Kina kom till slutsatsen att de behöver bättre vapen. Kina insåg att deras vapenindustri ligger efter så en stor vapenaffär genomförs med Ryssland. Kina beställer Kilo-ubåtar, Sovremenny-jagare, jaktplan Su-27, multirollflygplan Su-30 och luftvärnssystemet S-300 från Ryssland och på sätt skapa ett tekniksprång. 1998 bildas Kinas motsvarighet till Försvarets materielverk (FMV) i syfte att koordinera och förbättra vapenanskaffningen och utvecklingen i Kina. Det anses som den största strukturförändringen sedan kinesiska generalstaben sattes upp 1958.  Kina studerade USA:s styrkor och svagheter och sin egen förmåga.

Den kinesiska flottans nya jagarklass, Type-55, där har det sjösatts drygt ett nytt fartyg varje år sedan 2017. USA tycker dessa ska klassas som kryssare sett till deras kapacitet och förmågor. Foto: Chinese Navy

Både Kina och Ryssland har rustat starkt under 2000-talet men skillnaderna är egentligen enorma då Ryssland inte har lyckats lämna det sovjetiska arvet vad gäller vapensystem bakom sig medan Kina har gjort det i stor uträckning gjort det. Ryska flottan klarar inte av att hålla sitt enda kvarvarande hangarfartyg i drift, givetvis byggt under den sovjetiska eran. Medan Kina sjösätter hangarfartyg efter hangarfartyg men även stora amfibiefartyg som kan ta ett stort antal helikoptrar. Den senaste versioner ska även kunna ha större drönare. Kommer du ihåg att Putin tänkte anskaffa större amfibiefartyg? Då Ryssland har begränsad kapacitet att bygga större örlogsfartyg gick en beställning iväg till Frankrike på två stora amfibiefartyg i Mistral-klassen. Dessa frös inne och fick andra kunder efter Krim 2014. 

Samtidigt som Kina bygger jagare efter jagare, vissa av dessa tycker USA ska ses som kryssare, lyckas Ryssland att tillföra nyproducerade fregatter och korvetter till ryska flottan. Och det i färre antal än Kina tillför jagare till sin. Kinesiska flottan har utvecklats till en riktig ”Blue-water navy”.

Kina producerar jagare medan Ryssland mindre fartyg.

Klass

Typ

Deplacement

Längd

Besättning

Helikoptrar

Sjösatta

Type 55

Jagare

11 000 ton

180 m

300+

2

10

Admiral Gorshkov

Fregatt

4 550 ton

135 m

210

1

4


Not: Kinas antal sjösatta gäller från 2017 till 2024 medan för Ryssland från 2010 till 2024

Rysslands hopp gällande nya vapensystem var stridsvagnen T-14 Armata, stridsfordonet Kurganets och stridsflygflygplanet Su-57. Alla visades upp under 2010-talet men det har inte blivit av något av dem ännu. Däremot med Kina där är utvecklingen helt annorlunda. Femte generationens stridsflygplan i Kina är till exempel stealthplanet Chengdu J-20, som flög för första gången 2011. I dagsläget verkar Kina ha byggt fler än 300 plan. Även flygtillverkaren Shenyang har utvecklat ett stealthstridsflygplan J-35. Flygplanet har ännu inte satts i produktion. Nyligen visade Kina upp sjätte generation medan Ryssland fortfarande inte har lyckas fått igång produktionen på femte generationens stridsflygplan. Sedan 2016 har Kina ett eget tillverkat tungt transportplan Xi'an Y-20 i tjänst. Redan sägs över 70 plan har byggts och planet har lyftkapacitet av 66 ton. Det klassiska sovjetiska tunga transportplanet Iljusjin Il-76 klarar 48 ton och som fortfarande är i tjänst i Ryssland.
Kinas senaste stridsvagn, ZTZ-99A. Första versionen sattes i produktion 2001 och denna förbättrade A-versionen 2011. Det brukar anges cirka 600 av den tidigare versionen som har uppgraderats och cirka 700 av den förbättrade. Foto: Tyg728

Kinas stridsvagndesign präglades länge av den sovjetiska men de senaste kinesiska stridsvagnar, ZTZ-96, ZTZ-99 och den lätta ZTQ-15, är något helt annat. Fortfarande influenser men de har kommit en bit ifrån detta. Ryssland använder fortfarande moderniserade och utvecklade versioner av den sovjetiska erans T-72, T-80 och T-90 och det sker även viss produktion.

Kina har gått om
Så jämför vi de båda kärnvapenmakterna Kinas och Rysslands konventionella styrkor med varandra framstår det som Kina ligger längre fram vad gäller teknik och har mer moderna vapensystem och är betydligt starkare sett till respektive nations konventionella arsenal. Rysslands pansartrupper har under kriget i Ukraina förlorat mängder av vapen och utrustning, vilket gör att de förmodligen inte längre kan matcha Kinas. Den ryska flottan var redan innan kriget i Ukraina eftersatt jämfört med den kinesiska flottan, den senare har betydligt fler moderna och större örlogsfartyg.

Femte generationens stridsflygplan i tjänst hos Kina. På bilden Chengdu J-20 där det har blivit över 300 byggda än så länge. Nyligen visade Kina upp sjätte generationen. Foto N509FZ

Slutligen flygstridskrafter, Kina har moderna fjärde generationens multirollflygplan och även femte generationens stridsflygplan i tjänst medan Ryssland har fjärde generationens multirollflygplan men inte lyckats med nästa steg ännu. Gemensamma nämnare för dagens moderna ryska stridsflygplan Suchoj Su-30, Su-34 och Su-35 är det alla härstammar från Suchoj Su-27 som flög för första gången 20 maj 1977. Både sidor har satsat på kryssningsrobotar och ballistiska robotsystem. De ryska systemen har använts i Ukraina medan de kinesiska är helt oprövade vad gäller skarpt läge. Så det är ombytta roller sedan kalla kriget, Kina är nu den starkare av de två. Den stora skillnaden är att Kinas mer moderna och nyare vapenarsenal inte har provats i krig medan den ryska arsenalen har använts i krig och har inte imponerat i Ukraina. 

Mina böcker om krigshistoria finns listade här:

Läs mer om Kina och flygstridskrafter i Asien

Sovjetunionen växte sig stark men sedan kom undergången:


onsdag 1 januari 2025

Tysk pansardivision 1940 och 1944

De tyska pansardivisionerna under andra världskriget

De tyska pansardivisionerna byggde på samverkan mellan de ingående vapensystemen i divisionen. En viktig komponent var skyttesoldaterna i divisionerna. Initialt kallades de helt enkelt för skyttesoldater (Schützen) medan senare 1942 blev det pansargrenadjärer (Panzergrenadiere).

Bilden vi ser framför oss när vi hör om tyska pansardivisioner. Här samverkar stridsvagnarna med bepansrade halvbandvagnar. Det är 24. pansardivisionen sommaren 1942 och divisionen har en bepansrad skyttebataljon . De andra tre skyttebataljonerna i divisionen är "lastbilsskytte". Foto: Bundesarchiv, Bild 101I-218-0504-36 / Dieck / CC-BY-SA 3.0

Hela tiden skedde det utveckling av själva organisationen för divisionen och de olika vapensystem som ingick men på det stora hela var principen och strukturen densamma. De tyska pansardivisionerna var inte inledningsvis av andra världskriget vad vi idag uppfattar som ett mekaniserad förband utan de var snarare motoriserade infanteridivisioner förstärkta med stridsvagnar.

Den faktiska bilden av de tyska pansartrupperna första åren under andra världskriget, stridsvagnar tillsammans med obepansrade motorfordon. Inte på långa vägar ett mekaniserat förband. Foto: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Frankrike 1940

En tysk pansardivision inför den tyska offensiven den 10 maj 1940 hade i stort sett två typer av pansarfordon, stridsvagnar och pansarbilar. Det fanns enstaka andra pansarfordon men det var i huvudsak olika typer av obepansrade motorfordon.

Sedan stridsvagnarna, där var antalet lätta vagnar alldeles för många, Panzer I och Panzer II, Deras huvuduppgift var inte spaning utan de var en del av divisionens pansarnäve i form av pansarbataljonerna. De lämpade sig inte för pansarstrid.

Tyska 7. pansardivisionen i Frankrike 1940, här ser vi en salig blandning av stridsvagnar, Panzer II, Panzer 38 (t) och Panzer IV. Längre bak står alla obepansrade fordon i väntläge. 

Den tyska industrin producerade alldeles för få modernare stridsvagnarna som Panzer III och Panzer IV för att de tyska pansartrupperna skulle kunna fasa ut de lätta vagnarna till Frankrikefälttåget 1940. Panzer II kom även att finnas kvar under operation Barbarossa sommaren 1941.

Läget i de tyska pansartrupperna 1 maj 1940

Pansarfordon

Antal tillgängliga

Redo för fälttåget

Panzer I

1214

523

Panzer II

1110

955

Panzer III

381

349

Panzer IV

290

278

Panzer 35 (t)

143

128

Panzer 38 (t)

238

229

Panzerbefälsvagnar

244

135

Lätta pansarbilar

800

615

Tunga pansarbilar

333

286

Totalt stridsvagnar

3376

2597


Sedan kom skyttesoldaterna i divisionerna att transporteras i obepansrade motorfordon av olika typer och hade i stort sett inga bepansrade understödsfordon.

De tyska skyttesoldaterna i pansardivisionerna sommaren 1940 hade egentligen bara obepansrade fordon, vi kan ses dem som ett "lastbilsskytte". Vi kan se det som dragoner, de strider avsuttet och några stannar kvar för att vakta "hästarna" (aka motorfordonen). 

Frankrike 1944

De tyska pansardivisionerna i Frankrike när de allierade landsteg i Normandie den 6 juni 1944 var betydligt bättre utrustade med pansarfordon än sin motsvarighet i Frankrike 1940. Nu fanns det förutom stridsvagnar och pansarbilar, ett stort antal bepansrade halvbandvagnar för pansargrenadjärerna och spaningsbataljonen men även pionjärerna hade fått en del. Dessutom artilleriet fått bandhaubitsar och det fanns även pansarvärnskanonvagnar och luftvärnskanonvagnar.

Stridsvagnarna 1944 var normalt en bataljon med Panzer IV och en bataljon med Panther. Alla stridsvagnar hade god förmåga för pansarstrid.

Panther var tyskarnas nya huvudvagn från sommaren 1943. Den hade rörlighet, eldkraft och skydd. Den sattes in för första gången i strid under slaget vid Kursk sommaren 1943. Vagnarna på bilden är underställda pansardivision Panzer-Lehr i Normandie. Foto: Flickr

Några viktiga förändringar mellan 1940 och 1944:

Det tunga infanterikanonkompaniet i pansargrenadjärregementet gick från den dragna 15 cm sIG 33 (pjäsen vägde 1,8 ton) till att få eldunderstödsvagnar, Grille, där pjäsen var monterad i en överbyggnad på samma typ av chassi som Panzer 38 (t) använde. En slags bandkanon.

Det tyska pansarvärnet utvecklades under hela kriget, på bilden Jagdpanzer IV med 7,5 cm L/48 kanon som sattes i produktion i början av 1944. Foto: Reddit

Pansarvärnsbataljonen gick från dragna pansarvärnskanoner till pansarvärnskanonvagnar, först Marder och senare antingen Jagdpanzer IV eller Sturmgeschütz.

Spaningsbataljonen minskade antalet pansarbilar men mekaniserades med olika typer av lätta bepansrade halvbandvagnar, bland annat som eldunderstödsvagnar med korta 7.5 cm kanoner. Samtidigt som pansardivisionens motorcykelbataljon, en slags snabb spaningsinfanteribataljon, försvann.

Tyskarna under kriget producerade två typer av bandhaubitsar, Wespe på bilden med 10,5 cm haubits och Hummel med 15 cm pjäs. Båda av dessa satte i produktion 1943. Normalt fick en pansardivision en pansarhaubitsbataljon, 12 Wespe och 6 Hummel, medan de övriga bataljonerna hade dragna pjäser. Foto: US Signal Corps. 

Både artilleriet och skyttet fick pansarfordon normalt för en bataljon i divisionen.  Så trots ökningen av pansarfordon så var det normalt med att 3 av 4 skyttebataljoner i divisionen var utan bepansrade halvbandvagnar samt 2 av 3 artilleribataljoner i divisionen hade dragna pjäser.

Så normalt blev en skyttebataljon per division utrustad med bepansrade halvbandvagnar. Det fanns pansarskyttefordon men även olika eldunderstödsfordon. Normalt gick det åt 232 medeltunga bepansrade halvbandvagnar för att få en bepansrad skyttebataljon i divisionen, för att få ihop till två runt 350. Panzer Lehr-divisionen som hade alla fyra skyttebataljoner bepansrade hade runt 550 medeltunga bepansrade halvbandvagnar.

På bilden ett bepansrat pansarskyttekompani under marsch. Normalt 22 bepansrade fordon varav två stycken Sd. Kfz. 251/9 "Stummel" som eldunderstödsfordon. Här åker ett sådant i täten. Pjäsen är en kort 7.5 cm L/24 kanon. Foto: Bundesarchiv, Bild 101I-711-0410-33 / Beissel / CC-BY-SA 3.0

Tyskarna nådde som sagt inte ända fram med mekaniseringen av sina pansardivisioner jämfört med de amerikanska pansardivisioner där både infanteriet och artilleriet blev helt mekaniserade.

Enkel jämförelse av fordon i pansardivision 1940 och pansardivision 1944

Pansarfordon 1940: 61 pansarbilar 61, 165 lätta stridsvagnar, 90 medeltunga stridsvagnar.

Pansarfordon 1944: 16 pansarbilar, 196 medeltunga stridsvagnar, 18 bandhaubitsar, 12 tunga infanterikanonvagnar (Grille), 21 pansarvärnskanonvagnar, 12 luftvärnskanonvagnar, 4 bärgningsbandvagnar, 55 lätta bepansrade halvbandvagnar, 232 medeltunga bepansrade halvbandvagnar.

Obepansrade fordon 1940: 1 286 motorcyklar, 560 personbilar, 2 021 lastbilar, 65 halvbandvagnar.

Obepansrade fordon 1944: 468 motorcyklar, 641 personbilar, 1 579 lastbilar, 125 halvbandvagnar.

OBS! Notera att siffrorna är ungefärliga och ska ses mer som riktlinjer än exakt antal. Pansardivisioners fordonspark kunde variera beroende på vad som fanns tillgängligt och divisionens situation för stunden, var den insatt vid fronten och varit det under lång tid? Eller var den utdragen för vila och återhämtning? Eller vad?

Sedan pansardivisionerna 1940 hade väldigt varierade stridsvagnsstyrka. Poängen är att visa att de hade 1940 ett stort antal stridsvagnar som inte var lämpade för pansarstrid.

Ovan används för att illustrera att den tyska pansardivisionen ökade antal pansarfordon och antal typer enormt under krigsåren, från 1940 till 1944.

Slutord

De tyska pansardivisionerna 1940 hade eld, rörelse men skydd där fanns stora brister.  Den tyska produktionen av pansarfordon ökade enormt från 1940 till 1944. Produktionen av stridsvagnen Panzer III till exempel nådde sin produktionstopp 1942. Medan stridsvagnen Panzer IV och stormkanonvagnen Sturmgeschütz III nådde sina produktionstoppar 1944. Produktionen av bandhaubitsar som Hummel och Wespe startade upp 1943 och  användes första i stor skala under slaget vid Kursk sommaren 1943.

Bilden vi har av tyska pansargrenadjärer, stormade tillsammans med sina bepansrade halvbandvagnar. Dock det var vanliga att de transporterades i obepansrade hjulfordon. Foto: Reddit

Sommaren 1944 var de tyska pansardivisionerna betydligt bättre utrustade med pansarfordon men inte hela divisionen. Fortfarande var stora delar av de stridande förbanden bara motoriserade.

Vidare läsning:

Anders Frankson: Achtung Panzer! Stalingrad och Charkov – Två slag som förändrade andra världskriget (Stockholm 2023)

Walther Nehring: Die Geschichte der deutschen Panzerwaffe 1916 bis 1945. (Augsburg 1995)

Niklas Zetterling & Anders Frankson: ”Kursk 1943. A Statistical Analysis.” (London 2000)

Leo Niehorster:  German World War II Organizational Series, vol 2/1. ( Hannover 1990)

Roland MacNair: Les Panzers 1944. Les divisions de panzers du Heer. (Heimdal 1991)


Mer läsning på Bloggen


Mer läsning om SS-pansardivisioner här_

Var Waffen-SS prioriterade med Panther?


Mina böcker om krigshistoria finns listade här:

https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html


Ett namn kommer alltid att bestå

Skickliga fältherrar genom världshistorien När vi studerar krigshistorien är det ett namn som är svårt att undvika. Det är omöjligt. Det är...