Arméns
slägga i Skåne – pansarbrigader
Klassisk
bild på pansarbrigaden, stridsvagn 103 i samverkan med pansarbandvagn 302. Detta är uppvisning snarare än visa hur ett faktiskt anfall skulle genomföras, då här bestämmer infanteristen takten på anfallet och inte stridsvagnen. En pansarbrigad hade 72 stridsvagnar fördelade på
tre pansarbataljoner. Varje bataljon hade två stridsvagnskompanier med tolv
vagnar i varje. Bataljonen hade också två pansarskyttekompanier och ett
haubitskompani med fyra 10,5 cm haubits m/40.
Under
1950-talet förändrades hotbilden för Sverige med anledning av att Warsawapakten
bildades och att nya modernare vapensystem infördes i främst Sovjetunionen.
Västtyskland fick åter ha en krigsmakt och Bundeswehr bildade 1955. De var även
året som Västtyskland gick med Nato. Samma år bildades även Warszawapakten som
motvikt till Nato. Helt klart stod nu två starka maktblock emot varandra med
Sverige som buffert emellan dessa maktblock. Mekaniseringen och moderniseringen
av deras arméer ökade samtidigt vilket gjorde Sveriges situation mer sårbar
mitt emellan dessa maktblock. De svenska pansarbrigaderna som fanns under
1950-talet var egentligen bara pansarbrigader till namnet. Det fanns stora
brister, till exempel det fanns stridsvagnar, karosspansarbilar och även traktorer.
Vissa soldater cykeltolkade och deras skydd var obefintligt. I praktiken kom brigaden att uppträda i två delar,
den rörliga delen med pansarskydd och den mjuka delen, som fick öknamnet ”lantbruksutställningen”.
Alla på ledande befattningar insåg att något måste göras!
Den
andra vagnen som svenska pansarbrigaderna hade var Centurion (Stridsvagn 101
och 102). Klassisk brittisk stridsvagn som deltagit i många krig. Svenska armén
hade flera olika versioner av vagnen och tillsammans med Stridsvagn 103
utgjorde dessa stridsvagnar stommen i det svenska pansarvapnet under många år. Foto: Krigsarkivet
Revingeförsöken vid dåvarande I 7 under 1961–62 visade på det behövdes nya grepp. Från Västtyskland kom generalmajor Heinz-Günther Guderian (son till Heinz Guderian) på besök till Revingehed som rådgivare. Sakta men säkert började den nya pansarbrigaden, PB 63 att ta form. De svenska pansartrupperna föddes 1942 men med PB 63 kom Sverige få pansarbrigader istället för förstärkta infanteribrigader med stridsvagnar. En viktig anledning till detta var att pansarbandvagnar för pansarskyttesoldaterna infördes. Cykeltolkning försvann helt som transportmedel. Först kom pansarbandvagn 301, som var ombyggda stridsvagn m/41. Det fanns bara 220 stycken chassier att tillgå så införande blev begränsat. De första vagnarna togs i tjänst i början av 1960-talet. Många lärdomar drogs med dessa pansarbandvagnar men de var endast en tillfällig lösning. De kom snart att ersättas av en helt nyutvecklad pansarbandvagn 302.
Svensk ingenjörskonst Pansarbandvagn 302. Den 25 februari 1966 levererades det första seriefordonet till P 1 i
Enköping. Sverige fick då ett pansarskyttefordon med bättre beväpning, 20 mm
automatkanon, och skydd jämfört med USA:s M113 som också togs i tjänst under
1960-talet. Sverige kan sägas ha fått ett stridsfordon medan USA fick en
slagfältstaxi. Foto: Anders Franksons bildarkiv
Svensk teknik i världsklass
Svensk
teknikkunnande visade här sina framfötter. Den 25 februari 1966 levererades det
första seriefordonet till P 1 i Enköping. Sverige fick då ett
pansarskyttefordon med bättre beväpning, 20 mm automatkanon, och skydd jämfört
med USA:s M113 som också togs i tjänst under 1960-talet. Sverige kan sägas ha
fått ett stridsfordon medan USA fick en slagfältstaxi. Konstruktionen av Pbv
302 har uppfattats som mycket lyckad. Motorn var driftsäker och slitstark.
Vagnen var lätt att hantera, framkomligheten mycket god och driftskostnaderna
relativt låga. Nästan 650 pansarbandvagn 302 kom att levereras men kom inte att
räcka till alla sex PB 63 som organiseras, dock alla Skånes pansarbrigader blev
fullt utrustade.
Personlastterrängbil 903 (Pltgb 903), Valpen, var ett fordon som anskaffades i stort antal av Försvarsmakten. Många av delarna i detta fordon kom från Volvos standardkomponenter från denna tid, exempelvis motorn som i grunden var densamma som satt i Amazonen och i Duetten. Den kom senare att ersättas av Terrängbil 11 (Tgb 11). Pansarspaningskompaniet i pansarbrigaden hade fyra spaningsplutoner, två med tre stycken Pbv 302 och två med tre stycken Pltgb 903. Hela kompaniet hade 10 Pltgb 903 plus 4 Pvpjtgb 9031 i pansarvärnspluton. Foto: Anders Franksons bildarkiv
Ny standard – 10,5 cm
Nya stridsvagnar behövdes också,
Stridsvagn 81 och Stridsvagn 74 ansågs vara otillräckliga jämfört med vad
omvärlden hade. Det behövdes vagnar tyngre kanoner, Natos nya standard var 10,5
cm kanoner. Stridsvagn 101 med 10,5 cm kanoner beställdes från Storbritannien,
81:orna byggdes om till 102:or samt Stridsvagn 103 tillfördes till
pansartrupperna. Så 10,5 cm kom att bli
svensk standard fram till 1994 då de första Leopard 2, Stridsvagn 121
levererades.
I början av 1950-talet, köpte
Försvaret in 96 exemplar av den franska Obusier de 155 mm Modèle 50.
Pjäsen kom i svensk försvaret att betecknas 15,5 cm haubits F och den fick smeknamnet
"fransyskan". Bofors byggde även ett antal pjäser på licens. Pansarhaubitsbataljonen i pansarbrigaderna
hade tolv sådana pjäser. Foto: Anders Franksons bildarkiv
Terrängbildraget artilleri
Brigaden
hade tre pansarbataljoner, vardera drygt 1000 man och 24 stridsvagnar samt 34
pansarbandvagnar. Pansarbataljonen
ansågs som den enhet som skulle göra jobbet på slagfältet och där skulle en
effektiv samverkan åstadkommas mellan stridsvagnskompanierna och
pansarskyttekompanierna. Varje bataljon hade två stridsvagnskompanier och två
pansarskyttekompanier. Pansarbataljonen hade eget artilleri, ett haubitskompani
med fyra 10,5 cm haubits m/40, vilket inte alls hade funnits tidigare.
Medan pansarbrigadartilleribataljonen erhöll 12 stycken franska Obusier de
155 mm Modèle 50. Pjäsen kom i svensk försvaret att betecknas 15,5 cm
haubits F och den fick smeknamnet "fransyskan". Det var en
uppgradering mot tidigare pansarbrigader som hade haft 10,5 cm haubitsar. Artilleriet
i brigaden blev terrängbildraget men saknade splitterskydd. Det saknades
ekonomiska medel för att upprusta till bandkanoner som var planerat. En svaghet
i brigaden.
Cirka
5700 man
72
stridsvagnar
110
pansarbandvagnar
24
artilleripjäser (12 – 10, 5 cm, 12 – 15 cm)
Bärgningsbandvagn 82 var
ett bandgående bärgningsfordon som var utrustat med vinsch, lastkran,
schaktblad och markstöd. Bgbv 82 ingick med en vagn i varje
stridsvagnskompani med stridsvagn 103, den tyngre Bgbv 81 ingick med Centurionvagnarna.. Vagnen kom i tjänst
1972 och 24 stycken byggdes. Samma torn
som finns på Pbv 302 fanns även här. Foto: Anders Frankson bildarkiv
Även
om en ny organisation hade skapats redan 1963 dröjde till 1973 innan samtliga
sex pansarbrigader var i stort sett utrustade enligt de fastställda
utrustningslistorna. Stridsvagnar i Pansarbrigad 63 kom att bli Centurion
(Stridsvagn 101 och 102) eller Stridsvagns S (Stridsvagn 103). Pansarbandvagn
blev Pbv 302 men i brigaderna som sattes upp av P 1 och
P 10 fanns bara 50% av antalet pansarbandvagnar. Ett pansarskyttekompani i
varje pansarbataljon var utrustat med lastterrängbilar som substitut.
Pansarbrigad
63 innebar ett organisatoriskt lyft för
hela armén.
Stridsvagn
101 – PB 6
Stridsvagn
102 – PB 10 och PB 26
Stridsvagn
103 – PB 7, PB 8 och PB 9
Tre
av dessa (7, 8 och 26) skulle mobiliseras i Skåne medan två (9 och 10) skulle
tillföras försvaret av Skåne, endast PB 6 planerades för insats i
Mälardalsregionen.
Fördelar
och nackdelar
Pansarbataljonens
organisation som vi redan har nämnt var väldigt lyckad och den bibehölls
förutom med mindre justeringar under drygt 30 år. Och nu dammas den av igen när
armén igen börjar sätta upp mekaniserade bataljoner med samma indelning. En
viktig detalj i brigaden var de två särskilda pansarvärnskompanier som fanns i
brigaden. Dessa sammansatta pansarvärnskompanier
avsågs som flankskydd och var en viktig förändring för brigadens strid och
ökade brigadchefens handlingsfrihet. Härmed kunde brigadchefen med sina tre pansarbataljoner
kraftsamla dessa för anfallsuppgifter. Pansarbataljonerna behövde inte avdela
kompanier för flankskydd. En annan positiv utveckling i
brigaden var att pansarspaningskompaniet förstärktes med pansarbandvagnar men spaningen kunde inte helt mekaniseras. Pansarspaningskompaniet hade fyra
spaningsplutoner där två fick Pbv 302 medan de andra två fick terrängbilar som
saknade splitterskydd. Därutöver fanns en pansarvärnspluton med fyra pansarvärnsterrängbilar
med 9 cm pansarvärnspjäser (Huggpipan).
Pansarvärnspjästerrängbil 9031 (Pvpjtgb 9031) organiserades i pansarvärnsplutoner i Pansarbrigad m/63. Plutonen innehöll fyra pansarvärnsgrupper med ett fordon i varje grupp. Det ingick en pansarvärnspluton i pansarspaningskompaniet, pansarskyttekompanierna och i pansarvärnskompaniet. Totalt var det 32 fordon per pansarbrigad. Pansarvärnskompaniets övriga plutoner var en pansarrobotpluton med robot 53 Bantam och pansarskyttepluton med Pltgb 903 och 4 granatgevär m/48.
De störst svagheterna var pansarbrigadens
luftvärn som var traktordragna 20 mm luftvärnsautomatkanoner med cykeltolkande
luftvärnssoldater samt att det inte fanns en klar taktik för minröjning utarbetat
för brigaden. Problemet med luftvärnet var att de luftvärnskanonvagnar som
fanns i tjänst var för gamla och behövde pensioneras samtidigt som det inte
fanns pengar för nya. Så brigadens
luftvärn blev äldre
dragna 20 mm luftvärnsautomatkanoner. En
singelmonterad kanon hade otillräcklig eldkraft, vilket redan uppdagades under
andra världskriget. Denna brist kom att existera under lång tid i
pansarbrigaderna. Utvecklingsarbetet med minröjningsmaterial tog fart först på
1980-talet. Pansarbrigaden behövde
minfria stråk i öppen terräng för att kunna anfalla samtidigt som de
försvarsgrupperade brigaderna ville täppa igen dessa för att hindra
motståndarens pansarförbands anfall.
Allt fler nya stridsvagn T-72 kom att tas i tjänst hos de sovjetiska pansarstyrkorna. Denna vagn var någon helt annat än T-55:an, som hade 10 cm räfflad kanon och nu kom stridsvagnar med 12,5 slätborrad kanon. Även förbättrat pansarskydd. Foto: okänd
Ändrad hotbild
Hotbilden
mot Skåne under kalla kriget var Warszawapakten. På 1970-talet kom hotbilden att förändras till det
värre. Bättre långräckviddigt sovjetiskt attackflyg, Su-24 introducerades, och
den sovjetiska armén utvecklade nya pansarfordon som levererades i allt större
antal. Till exempel den nya stridsvagnen T-72 med 12,5 cm kanon som kom att bli
känd 1977 när den franske försvarsministern besökte Moskva. Vad man inte visste då var att redan hade
över två tusen T.-72:or producerade och ytterligare drygt tusen vagnar lämnade
produktionsbanden varje år, så innan 1977 var över passerades tre tusen byggda
T-72:or. En
annan viktig milstolpe som inträffade i stort sett samtidigt var att de sovjetiska
luftburna trupperna fick nya pansarskyttefordon av typ BMD-1. De var speciellt
utvecklade för att släppas med fallskärm. Det fanns tre sovjetiska
luftsättningsdivisioner i närheten av Östersjön och en division hade 8 500 man
vid full styrka. Detta nya splitterskyddade fordon var bestyckade med en 7,3 cm
lågtryckskanon och pansarvärnsrobot. Detta gav de sovjetiska luftburna
förbandet en helt annan eldkraft och rörlighet som inte fanns tidigare. För oss
i Sverige var det en helt ny hotbild och vi fick tänka om vad gällde strid mot
luftburen trupp.
De sovjetiska luftlandsättningsdivisionerna kom att utrustas med BMD-1, dessa nya splitterskyddade fordon var bestyckade med en 7,3 cm lågtryckskanon och pansarvärnsrobot. De sovjetiska luftburna förbanden fick en helt annan eldkraft och rörlighet som inte hade funnits tidigare. Foto: Krigsarkivet
1980-talet
Svenska
försvaret var uppbyggt för att möta en invasion och det krävde stora
resurser. Men på 1970-talet och
1980-talet minskade anslagen. Nya
tider kom och pansarbrigaderna reducerades till fyra stycken. Skånes tre egna pansarbrigader
fanns dock kvar. Robot 70-system började tillföras pansarbrigaderna och svenska
armén började sätta upp sin första mekaniserade brigad. Det var PB 10 som hade
lagts ner 1974 som återuppstod som MekB 10. Samtidigt tog utvecklingen av
Stridsfordon 90 fart men det är senare historia. Pansarbrigad 63 var ett lyft för hela armén
och försvaret av Skåne, helt enligt det nya arméreglementet från 1963, AR II, ”Slå
hårt – slå snabbt”. Organisationsstrukturen höll i nästan 30 år och har
i viss mån återuppstått igen i 2018 års organisation.
Mer om infanteribrigad 77:
Pansarvärnsvapen hos infanteriet
Sovjetunionens stridsvagn T-62, läs mer här:
Ett misslyckande i stridsvagnsdesign
Mina böcker om krigshistoria finns listade här:
https://franksonskrigshorna.blogspot.com/p/mina-bocker-har-kommer-en-lista-over.html